דלג לתוכן הדף
דלג לתוכן הדף
|

אמור לי מה מסלול ההשקעה שלך ואומר לך מי אתה

מסלולי השקעה אפשר לבחור על בסיס גיל, אבל לא בהכרח. אלה הם מסלולי ההשקעה שקיימים בקרן הפנסיה - וכך תדעו איך לבחור ביניהם

יגאל פלג

מנהל תחום עסקי ומטה מקצועי03.02.2021 | 4 דקות קריאה

"אמור לי מי חבריך - ואומר לך מי אתה", גורסת האמרה הידועה. עדכון שלה יכול לקבוע "אמור לי מה מסלול ההשקעה שלך - ואומר לך". כן, גם מסלולי ההשקעה אומרים עלינו משהו - אם לא על האופי שלנו (כלומר: עד כמה אנחנו נכונים לקחת סיכונים) – לפחות על הגיל שלנו. זאת מכיוון שמסלול ההשקעה של החיסכון הפנסיוני נקבע לרוב לפי המקום בו נמצא האדם בחייו וכמה שנים עוד נותרו לו לחסוך עד לפרישה.  

המודל הצ'יליאני, שהוגדר בשנות ה-80 של המאה העשרים, מגדיר את מידת הסיכון כפונקציה של גיל החוסך. ההיגיון במודל הוא כזה: שככל שאתם מתקרבים לגיל הפרישה - כך יש לכם פחות זמן לתקן ירידות שהתרחשו בשוק ההון והשפיעו לרעה על כספי החיסכון שצברתם. ככל שאתם צעירים יותר - הזמן משחק לטובתכם ואתם יכולים להרשות לעצמכם להחזיק ביותר אפיקים תנודתיים, דוגמת מניות.  


חשוב לזכור שכשם שהתשואה יכולה לעלות בחדות – כך היא יכולה גם לרדת בחדות. לכן, ככל שנעשים מבוגרים יותר ומתקרבים לגיל הפרישה – יש להיות זהירים יותר עם החיסכון, מתוך לקיחה בחשבון שירידה חדה לא תספיק להחזיר את עצמה בשנים ספורות בלבד. זה השלב שבו משקיעים פחות במניות ויותר באפיקים סולידיים, כמו אגרות חוב.



בישראל קבע משרד האוצר מדרגות גילאים, שלפיהן מוגדרת רמת הסיכון שיש לקחת במסלולי השקעות. המדרגה הראשונה ובעלת הסיכון הגבוה ביותר היא זאת של עד גיל 50. המדרגה הבאה והסולידית יותר היא זאת של גילאי 50 עד 60. המדרגה השלישית מיועדת לגילאי 60 ומעלה. בשלוש מדרגות אלו יש הרכב נכסים שונה, עם תנודתיות שונה.

לא חייבים להיצמד לגיל 

"חשוב מאוד שהלקוחות יהיו מעורבים בבחירת מסלול ההשקעה על פי העדפותיהם, צרכיהם ותפיסת הסיכוי-סיכון שלהם", אומר יגאל פלג, מנהל תחום עסקי ומטה מקצועי במנורה מבטחים. "העובדה שמשרד האוצר קבע שברירת המחדל לחיסכון של אדם בן 30 היא השקעה בגורמים תנודתיים, לא אומרת שאותו אדם חייב ללכת על זה גם כשהוא מעדיף השקעה סולידית יותר. למעשה, אין כל מניעה שיבחר את המסלול הניתן לגילאי 60, אם בכך הוא מעוניין".

"לכן, בכל הזדמנות בה נוגעים בנושא התכנון הפנסיוני, חשוב שתהיה מעורבות של החוסך או החוסכת. הבחינה הזאת צריכה לכלול התייחסות למאפיינים האישיים שלו או שלה, גיל, צרכים והעדפות. במסגרת הבחינה, על החוסכים להחליט מהו הרכב הנכסים הרצוי להם במסלול ההשקעה. לדוגמא, מה יהיה אחוז המניות ו\או אגרות החוב. באתר 'פנסיה נט' של משרד האוצר ניתן לראות את הרכב ההשקעות, נכסים סחירים לא סחירים ומיקום ההשקעות בארץ או בחו"ל. חשוב לציין שכל אלה הם גם פרמטרים תלויי תקופה. תקופות של גאות ושפל בשוק ההון מכתיבות גם כן את מידת הכדאיות בהשקעה במסלול כזה או אחר, ולכן מומלץ לקרוא את העיתונות הכלכלית ולהבין כיצד התקופה הנוכחית משפיעה על המדדים".

"מי שפחות מבין בתחום, צריך להסתכל ברמה הבסיסית יותר: עד כמה המסלול שבחר מאופיין ברמת סיכון גבוהה, או נחשב לסולידי יחסית. אם מעדיפים מסלול סולידי, אפשר ללכת על מסלול אגרות חוב, למשל. לעומתו, מסלול עם השקעה גבוהה במניות נחשב ליותר תנודתי – ומכאן, שיותר מסוכן".

עם זאת, חשוב לציין שמדובר על חיסכון ארוך טווח, ולכן לא מומלץ לבצע שינויים בתדירות גבוהה, אלא להסתכל לטווח ארוך ולהבין שהשקעות אומנם מושפעות מתקופות כאלה ואחרות אבל בהסתכלות לטווח ארוך וארוך מאוד, לא מומלץ לבצע שינויים באופן תדיר.  


מעבר לרמת הסיכון 

"קרנות הפנסיה - כולל מנורה מבטחים - מציעות כיום גם 'מסלול הלכה', בו החוסך משקיע רק בחברות שומרות שבת, שקיבלו הכשר מיוחד. בעתיד הקרוב צפויים להיפתח אצלנו מסלולים נוספים. למשל, מסלול שעוקב אחר מדד חברות התקשורת". 


"אנו במנורה מבטחים גם פיתחנו מסלולי יעד לפרישה שהם ייחודיים לנו. מסלולי הגילאים בהם מוגדרים במדרגות של 5 שנים. כלומר, יש תמהיל השקעות שונה עם הרכב נכסים שונה לבני 25, בני 30, בני 35 וכו'. זה מאפשר לנו לספק התאמה טובה יותר לשלב הספציפי בו נמצא החוסך בחייו ולבנות את הרכב הנכסים שלו ביחס לתאריך הפרישה הצפוי בצורה מדויקת יותר. אנחנו גם מאמינים שקיימת חשיבות גבוהה להתייעצות עם מומחה, ולכן מציעים לכל הלקוחות פגישות תכנון פנסיוני שבהן מוצאים את מסלול ההשקעה הנכון לכל אחד. בתקופת הקורונה ניתן גם לקיים פגישות כאלו בזום, או לשוחח בטלפון".

ואפרופו מסלולי השקעה, בשנת 2021 השיקה מנורה מבטחים שני מסלולי השקעה נוספים:

  1. מסלול פאסיבי – מדדי מניות חו"ל – מסלול שבו 75% עד 100% מנכסי המסלול מושקעים במדדי מניות חו"ל. מסלול זה נחשב לבעל רמת סיכון גבוהה.
     
  2. מסלול חו"ל – מסלול שבו 75% עד 120% מנכסי המסלול חשופים לנכסים שהונפקו בחו"ל, לרבות מניות, אג"ח סחיר ולא סחיר ומניות. שיעור החשיפה למניות שהונפקו בחו"ל לא יעלה במסלול זה על 25%, ולכן הוא נחשב לבעל רמת סיכון בינונית.  


עד כמה דמי הניהול מהווים פקטור בחיסכון? 

"למרות הפופולריות הגדולה בשנים האחרונות של התעסקות בדמי הניהול כמה שמשפיע על החיסכון הפנסיוני שלנו, הגורם שבאמת משפיע עליו באופן משמעותי ולאורך זמן הוא איכות ניהול הכסף, כמו גם התשואות שהוא צובר. החברה שמנהלת לנו את החיסכון מקבלת החלטות להשקיע, באופן שהיא מאמינה שהוא הנכונות ביותר עבורנו. ככל שההחלטה אכן מוכחת כחכמה יותר, כך נרוויח יותר. לצורך העניין, השקעה חכמה כנראה יותר תשפיע לחיוב על הסכום, גם אם דמי הניהול שנגבו עבורה היו גבוהים בחצי אחוז מאשר אצל המתחרה, שאולי לא מנהל את הכספים באותה רמה של מיומנות".  


איך עוקבים אחר ביצועי המסלול לאורך זמן? 

"מנורה מבטחים שולחת דו"ח תקופתי ללקוחות עם פירוט נתוני החיסכון, אבל הם יכולים גם לגשת לנתונים אלה בכל עת באזור האישי שבפורטל החברה, שם מוצגים ביצועי המסלול. הנתונים הללו גם מוצגים באתרי משרד האוצר פנסיה.נט וגמל.נט, שם אפשר להשוות לא רק בין המסלולים, אלא גם בין אותם מסלולים בחברות שונות". 


כיצד עוברים מסלול השקעה? 

"ניתן לעבור בין מסלולים בכל עת. זה פתוח, גמיש וקל. פשוט ממלאים טופס בחירות ומעבירים אותו למוקד החברה. חשוב לציין שלמעבר בין מסלולים אין עלויות או השלכות מיסוי". 

נכתב על ידי יגאל פלג

בעל תואר שני במנהל עסקים ורישיון לשיווק פנסיוני עם ותק של 15 שנים בענף

בעל תואר שני במנהל עסקים ורישיון לשיווק פנסיוני עם ותק של 15 שנים בענף

רוצה לקבל עוד עדכונים?

none