דלג לתוכן הדף
דלג לתוכן הדף
|

קרן פנסיה או ביטוח מנהלים: כיצד ואיפה נכון לחסוך?

לכל אחד מהמוצרים הפנסיוניים יתרונות וחסרונות. מהם מאפייניהם השונים ומה עדיף לבחור? מומחה "מנורה מבטחים" מסביר

יגאל פלג

מנהל תחום מרכז תכנון פנסיוני און ליין28.01.2021 | 4 דקות קריאה

קרן פנסיה וביטוח מנהלים הם שני המוצרים הפנסיוניים הנפוצים לחסוך כסף לעת זקנה. שני המוצרים אמורים לספק לכם משכורת בימים שבהם כבר לא תעבדו ולהבטיח את עתידכם הכלכלי החל מהעשור השישי לחייכם. אז מה ההבדל ביניהם ומה עדיף? ישנן מספר נקודות דמיון ושוני, חלקם מהותיים. ביקשנו מיגאל פלג, מנהל תחום עסקי ומטה מקצועי במנורה מבטחים פנסיה וגמל לפרוס אותם בפנינו. 


מה דומה בין קרן פנסיה וביטוח מנהלים?

אם נתחיל בדומה, נציין ששני המוצרים הללו נוצרו למטרת חיסכון פנסיוני, ולכן הם כוללים גם את מרכיב החיסכון וגם את מרכיב כיסוי ביטוחי. בשני המוצרים החיסכון מושקע בשוק ההון ודמי הניהול נגבים גם מההפקדה וגם מהצבירה. בשני המוצרים קיימים מגוון מסלולי חיסכון והשקעה, מהסולידי עד לנועז.

אלה נבחרים לפי רצונו של החוסך. בשני המוצרים מבית מנורה מבטחים קיימים מסלולי יעד לפרישה שבהם מידת הסיכון והתנודתיות מופחתים ככל שהלקוח מתקרב לגיל פרישה. המשמעות היא שככל שאתם מתקרבים לגיל הפרישה - כך רמת הסיכון במסלול זה הולך ויורד והתנודתיות הופכת למתונה יותר.  


גם אופן החישוב של הפנסיה (קצבת הזקנה) בשני הכלים דומה

כשהחוסך יוצא לגמלאות, לוקחת החברה את סך החיסכון שנצבר, מחלקת אותו במקדם ההמרה (מספר המגלם בין היתר את תוחלת החיים הצפויה, וכן מספר בחירות שניתן לבחור, לפי סוג המוצר) , והתוצאה היא קצבת זקנה (פנסיה) החודשית שתהיה למבוטח/עמית (כפי שהוא מכונה בשפה המקצועית) לשארית ימי חייו. הבדל שבכל זאת היה קיים כאן בעבר הוא יתרון שהיה בעבר לביטוח המנהלים (ובוטל זה מכבר): מקדם ההמרה היה מובטח, ולא קשור לעלייה בתוחלת החיים. כאמור, יתרון זה לא רלוונטי לפוליסות ששווקו למבוטחים שגילם נמוך מ-60 החל מ-2013.  

קרן הפנסיה מספקת ללקוח רשת ביטחון

כיום קרן הפנסיה היא המוצר הפנסיוני המוביל לטווח הארוך. היא כוללת כיסויים ביטוחיים מובנים למקרה פטירה או נכות, שעלותם זולה משמעותית מהחלופות השונות. בנוסף, בקרן הפנסיה קיימת הבטחת תשואה של עד 30% מכספי העמיתים (נמצאת במגמת ירידה הדרגתית ואיטית) ועד 60% לפנסיונרים – מה שמעניק לחוסכים הגנה מתנודתיות שוק ההון. 


שאר כספי החוסכים בקרנות הפנסיה נמצאים במסלול שמושקע בחלקו בשוק ההון. כמו כן, ניתן להתאים מסלול השקעה תלוי גיל או בהתאם לאופיו של החוסך.

 

לעומת זאת, בביטוח מנהלים כל הכסף שנכנס מושקע בשוק ההון, כך שהוא מושפע יותר מתנודתיות ומוגן פחות. 

נוסיף ונאמר כי דמי הניהול הממוצעים בקרנות הפנסיה נמוכים משמעותית מהממוצע בביטוח המנהלים, על סוגיו השונים. הדבר, כאמור, משפיע באופן משמעותי בחיסכון של עשרות רבות של שנים.  


אם לא די בכך, גם עלותם של הביטוחים הכלולים בקרן הפנסיה נמוכה יותר מאשר בביטוח המנהלים. זאת, מכיוון שעלות הכיסויים הביטוחיים בקרן הפנסיה מבוססת על מנגנון ערבות הדדית: כל החוסכים בקרן הפנסיה ערבים אחד לשני וקרן הפנסיה לא מרוויחה מהביטוח עצמו. זאת, בשונה מביטוח המנהלים, בו חברת הביטוח נושאת בסיכון הכרוך בביטוח.

אם לקרן הפנסיה יתרונות כה רבים, מדוע ישנם חוסכים שעדיין בוחרים בביטוח מנהלים? 

בניגוד לביטוח מנהלים, בקרנות הפנסיה קיימת תקרת הפקדה אשר עומדת על 4,850 ש"ח לחודש (נכון לשנת 2023), וזאת בעקבות הבטחת התשואה ע"י המדינה. ככל שההפקדה לקרן הפנסיה עוברת את רף זה, יתרת ההפקדה תועבר ל"קרן פנסיה משלימה" – כל עוד לא בוצעה בחירה יזומה בהסדר פנסיוני אחר. 


בקרן הפנסיה המשלימה לא קיימת הבטחת תשואה, היא חסרת כיסויים ביטוחיים מסוימים ובניגוד  לקרן פנסיה מקיפה, יש לרכוש כיסויים אלה באופן יזום ככל ומעוניינים בכך, ובדומה לביטוח מנהלים היא חשופה לתנודתיות שוק ההון. 


להבדיל מקרן פנסיה מקיפה ומשלימה, בביטוח מנהלים עלות הכיסוי הביטוחי למקרה פטירה (ככל שנרכש ע"י החוסך) מתקבלת כסכום חד פעמי למוטבים ואילו העלות הביטוחית למקרה נכות (ככל שנרכשה) כוללת הגדרת עיסוק. היבטים אלו נתפסים עבור חלק מהחוסכים כיתרונות אשר מטים את הכף לטובת ביטוח המנהלים ובכך יוצרים פיזור סיכונים בין קרן הפנסיה לביטוח המנהלים.  



ומה לגבי דמי ניהול? 

גם כאן, קרן הפנסיה אטרקטיבית יותר. מכיוון שניתן לעבור בקלות מקרן פנסיה אחת לשנייה - קיימת תחרות ערה בין חברות הפנסיה, שהורידה את המחירים הממוצעים לסדר גודל ממוצע של 1.8% מההפקדה ו-0.2% מהצבירה. דמי הניהול בביטוחים המשווקים כיום, לעומת זאת, נעים  סביבות ה-3% מההפקדה. ראוי לציין שגם מביטוח מנהלים ישן ניתן להתנייד לקרן פנסיה או לביטוח מנהלים אחר, אך רבים בוחרים שלא לעשות זאת בשל המקדם המובטח, שכאמור לא מתאפשר החל מ-2013 למי שמצטרף לביטוח מנהלים וגילו הינו מתחת לגיל 60.



התחרות שקיימת היום בין קרנות הפנסיה אף גורמת לתנאיהן להשתפר מעת לעת. לעתים, מה שגורם לשיפור התנאים הוא הסכמים עם איגודים מקצועיים או מעסיקים. בפעמים אחרות, השיפור מגיע בכלל מהרגולציה: המדינה קובעת שינויים בתקנון קרנות הפנסיה, מה שפועל בדרך כלל לטובת החוסכים (רוב התיקונים הם שיפורים בזכויות ובתנאים של העמית בקרן הפנסיה). זאת, בניגוד לביטוח המנהלים, שהוא פוליסת ביטוח (חוזה) עם נוסח שתנאיו נקבעו מראש ואינם משתנים, כל עוד אין הסכמה של שני הצדדים על שינוי של התנאים.



"בבואכם לבחור קרן פנסיה, עליכם לקחת בחשבון מספר גורמים", מסכם פלג. "מסלול ביטוחי רצוי, מסלול השקעה רצוי, רמת הסיכון שאתם מעוניינים לקחת, גובה השכר המבוטח, מצבכם המשפחתי והצרכים שלכם. בדרך כלל, החברה המנהלת תתאים לכם מסלול לפי גילכם, כשאצל רוב החברות מסלולי הגילאים מתחלקים לעד גיל 50, בין גיל 50 ל-60 ומגיל 60 ומעלה.



אצלנו במנורה מבטחים פנסיה וגמל מוצעים מסלולי יעד לפרישה עם מודל מעט שונה, לפי קפיצות גיל של 5 שנים. כך, אנחנו מתאימים לכל מבוטח או מבוטחת מסלול שנכון לגילם, לרצונותיהם ולצרכיהם".

נכתב על ידי יגאל פלג

בעל תואר שני במנהל עסקים ורישיון לשיווק פנסיוני, עם ותק של 15 שנים בענף

בעל תואר שני במנהל עסקים ורישיון לשיווק פנסיוני, עם ותק של 15 שנים בענף

רוצה לקבל עוד עדכונים?

none