דלג לתוכן הדף
דלג לתוכן הדף
|

הסקירה הכלכלית: החדשות הכי חמות מהשווקים - פברואר 2021

שלום וברוכים הבאים לסקירה הכלכלית מבית מנורה מבטחים. כמדי חודש אנו מביאים לכם את החדשות הכי חמות מהארץ ומהעולם

בן ציון סטאמקר

מנהל השקעות07.03.2021 | 6 דקות קריאה

 שלום וברוכים הבאים לסקירה הכלכלית מבית מנורה מבטחים. הנה כמה דברים שמעניין לדעת על החודש שהיה: 

  1. האינפלציה עלתה ברחבי העולם
     
  2. גם מחירי הסחורות עלו בחדות
     
  3. מחירי השירותים דווקא התמתנו
     
  4. התעשייה האירופית התאוששה משמעותית
     
  5. התשואה בשווקי המניות בעולם הייתה חיובית (אך תנודתית)

מדדי המחירים, כפי שהתפרסמו בחודש פברואר במדינות רבות, היו גבוהים מהתחזיות. אפשר לראות זאת, לדוגמא, במדד ההפתעות בנתוני האינפלציה של Citi, שעלה לאחת הרמות הגבוהות בעשור האחרון.

העלייה באינפלציה ניזונה בעיקר מהתייקרות המוצרים. עלייה במחירי המוצרים נובעת חלקית מסיבות הקשורות למגבלות הקורונה, כגון התייקרות עלויות ההובלה, מחסור במוצרים, קשיי גיוס עובדים ושיבושים בשרשרת האספקה.

כמו כן, בחודשים האחרונים ניכרת עלייה חדה במחירי הסחורות - עלייה שמייקרת גם את המוצרים הסופיים. מחירי הנפט עלו מתחילת השנה בכ-23%,  הנחושת בכ-18%, האלומיניום ב-12%, הסויה ב-7% והחיטה ב-3%. העלייה במחירי הסחורות נובעת מפעילות תעשייתית מוגברת, בין השאר בשל הציפיות להתאוששות הכלכלה והעלייה בביקושים לאחר הסרת המגבלות.  כמו כן, בחלק מהסחורות קיימות מגבלות היצע.

עלייה במחירי המוצרים באה לידי ביטוי גם בעלייה במדדי המחירים ליצרן, מדדי מחירי היבוא. נצפתה גם עלייה חדה ברכיב המחירים במדדי מנהלי הרכש בתעשייה. עם זאת, מחירי השירותים, שמהווים את המשקל העיקרי במדד המחירים, דווקא מתמתנים.

העלייה באינפלציה, לצד ההערכות לגידול בביקושים שלאחר הפחתת הסיכון הרפואי (במחצית השנייה של השנה), מובילות לעלייה בציפיות האינפלציה הגלומות ברוב המדינות. סיכון האינפלציה בולט במיוחד בארה"ב, בה ציפיות האינפלציה עלו לרמות הגבוהות של העשור, בדגש על הציפיות לטווחים הקצרים והבינוניים. עם זאת, נציגי הבנקים המרכזיים מעריכים שהעלייה באינפלציה, שצפויה עם פתיחת המגבלות, תהיה זמנית.

ארצות הברית

בית הנבחרים אישר את חבילת החילוץ של הנשיא ביידן. החבילה שאושרה היא בסך של 1.9 טריליון דולר. היא כוללת העברת תשלומים של כ-1,400$ לחלק מהאזרחים, לצד הגדלת התמיכה במדינות ורשויות מקומיות ובמערכת הבריאות.

ההכנסה הפרטית עלתה בחודש ינואר ב-10%, שיפור לעומת עלייה של 0.6% בחודש הקודם, וזאת לפני חבילת התמריצים שצפויה לצאת לפועל בקרוב. בתוך כך, הצריכה הפרטית עלתה ב-2.4%, לעומת ירידה של 0.4% בחודש הקודם. כתוצאה מנתונים אלה, חלה עלייה בשיעור החיסכון מ-13.4% ל-20.5%.

בינתיים יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, הצהיר במסגרת עדותו החצי-שנתית בקונגרס כי הבנק "אינו קרוב כלל" לנסיגה מתוכנית רכישות האג"ח.  הוא הדגיש כי הכלכלה נמצאת מרחק רב מיעדי התעסוקה והאינפלציה, והתקדמות משמעותית ליעדים אלה תדרוש עוד זמן רב.


אירופה

התעשייה התאוששה משמעותית בחודש פברואר. למרות הצפי לירידה, מדדי מנהלי הרכש בתעשייה (Markit) עלו. בגוש האירו, למשל, המדד עלה מ-54.8 נק' ל-57.7 נק' (כאשר הצפי היה 54.3 נק').

רק ענפי השירותים מתקשים להתאושש, וזאת על רקע ההגבלות הנמשכות באירופה. בגוש האירו המדד ירד בחודש פברואר מ-45.4 נק' ל-44.7 נק' (צפי 45.9 נק'). למרות זאת, התעשייה הצליחה לקזז חלק גדול מהחולשה בפברואר, ובכך המדד המשולב של גוש האירו עלה מ-47.8 נק' ל-48.1 נק'. עדיין מדובר בהתכווצות, אם כי מתונה יותר.


ישראל - ברמת המאקרו

דירוג האשראי של ישראל - חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' אשררה את דרוג האשראי של ישראל ברמה של A+ עם תחזית יציבה.

תמ"ג - התוצר המקומי הגולמי ירד בשנת 2020 ב-2.4%, או 4.1% במונחי תוצר לנפש. זאת לעומת עלייה של כ-3.5% בכל אחת מהשנתיים הקודמות.

ריבית - בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי. הבנק ציין בהודעתו כי המשק נמצא בעיצומו של תהליך יציאה מהסגר השלישי. מבצע החיסונים מתקדם במהירות, אך התפשטות המוטציות ורמת התחלואה הגבוהה מקשות על חזרה לפעילות כלכלית מוגברת.  בבנק מדגישים כי ימשיכו להפעיל מדיניות מוניטרית מרחיבה על מנת למתן את הפגיעה הכלכלית שנוצרה כתוצאה מהמשבר.

אינפלציה - האינפלציה ב-12 החודשים הקודמים הסתכמה ב-0.4%-.  ממוצע תחזית האינפלציה לשנה הקרובה עלה ל-1%. בינתיים, מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר ירד ב-0.1%.

הסיבה העיקרית לירידה במדד קשורה לעלייה בסעיף הדיור. כאמור, גם באינפלציה בישראל ניכרת השפעה של עלייה במחירי המוצרים. כך למשל, קצב השינוי השנתי בסעיף הריהוט והציוד הפך לראשונה לחיובי מאז שנת 2008.

מט"ח - שער הדולר מול השקל נחלש ב-0.3% ונסחר ב-3.28 שקלים לדולר.

שווקי ההון בישראל ובעולם

שווקי המניות המובילים בעולם סיימו את החודש בתשואה חיובית. עם זאת, התוצאה מתאפיינת בתנודתיות רבה, וזאת בשל החשש הגובר מפני עליית האינפלציה בעולם, לצד העלייה החדה בתשואות אג"ח הארוכות.

בסיכום חודשי, מדד S&P500 עלה בכ-2.6%, מדד הסטוטקס 600 האירופי עלה ב-2.3% ומדד EM עלה ב-0.7%. בארץ, מדד ת"א-35 ירד בכ-1.9% ואילו מדד ת"א-90 עלה ב-1.8%.  


שוק האג"ח

מדד אג"ח ממשלתיות ירד החודש בכ-1.4%, בעוד מדד אג"ח הממשלתיות צמודות המדד ירד ב-1.3%, בשל המשך עלייה בציפיות האינפלציה. בינתיים, מדד אג"ח הממשלתיות השיקליות ירד בכ-1.7%, וזאת בשל עלייה חדה בתשואות הנומינליות של אג"ח בטווחים הארוכים בארץ ובעולם. 

נכתב על ידי בן ציון סטאמקר

בעל ניסיון של מעל 20 שנה בשווקים הפיננסים הגלובליים

בעל ניסיון של מעל 20 שנה בשווקים הפיננסים הגלובליים

רוצה לקבל עוד עדכונים?

none