דלג לתוכן הדף
דלג לתוכן הדף
|

את הפרישה מתחילים לתכנן עשור לפני

אל תחכו לרגע האחרון. הנה כמה שלבים בתכנון הפרישה שיכולים לחסוך הרבה כסף

ציפי אבירם קינן

מנהלת מחלקת תכנון פרישה16.03.2021 | 5 דקות קריאה

מתי תכננתם לפרוש? אם עוד לא חשבתם על התשובה לשאלה הזאת, ואתם רואים את הפרישה באופק, אולי הגיע הזמן. פרישה היא תהליך בלתי הפיך, עם השפעה מהותית עליכם ועל התא המשפחתי, מה שאומר שכדאי לתכנן אותה בזהירות, ועדיף כמה שיותר זמן לפני.


כמה זמן? תלוי, כאמור, בגיל שבו תכננתם לפרוש. נכון לינואר 2022, גיל הפרישה לפנסיה עבור גברים הוא 67, בעוד גיל הפרישה (חובה) לנשים הוא 62 (ויעלה בהדרגה ל-65 תוך כעשור). כמובן, שאין חובה שגברים או נשים יפרשו בהגיעם לגיל הפרישה הקבוע בחוק, והם רשאים להמשיך לעבוד לאחר מכן. קיימת גם אפשרות לפרישה מוקדמת מקרן הפנסיה בגיל 60.


פעם היו אומרים שיש לתכנן את הפרישה מיום הקבלה לעבודה. היום מספיק להתחיל להיערך לנושא עשור לפני הגיל שבו אתם מתכננים לפרוש בפועל (אם כי, ככל שתקדימו את תחילת ההערכות, כך תגיעו ערוכים טוב יותר לפרישה). לצורך העניין, אם תכננתם לפרוש בגיל 60, מוטב שתתחילו להיערך לכך בגיל 50. לחילופין, אם תכננתם לפרוש בגיל 67, התחילו לתכנן את הפרישה בגיל 57, וכן הלאה.



היום, שלא כמו פעם, ההסדרים לפנסיה הם גמישים יותר. החוסכים לפנסיה לאו דווקא מתמידים במקום עבודה אחד לאורך כל הקריירה, לא נשארים בהכרח באותו מצב משפחתי ולא תמיד נותרים באותה רמת שכר. המשמעות של הגמישות, הן בקריירה והן בהסדרים הפנסיוניים, היא שיש הרבה אפשרויות בחירה. לכן, לאורך כל הצמתים בחיים, חשוב לוודא שהתאמתם את התנאים בהסדרים השונים שלכם לצרכים שלכם ושל המשפחה לאותה העת.

כך תתכננו את הפרישה דרך התאמה של התנאים בקרן הפנסיה לצרכים האישיים שלכם, שלב אחר שלב:  


1) עשור לפני הפרישה

עשור לפני הפרישה נבחן שלושה דברים:

הכיסויים הביטוחיים

במסגרת קרן הפנסיה, יש לנו כיסויים מובנים לתרחישים של נכות (אובדן כושר עבודה) ומוות. פעמים רבות, המצב המשפחתי שלנו משתנה לאורך השנים: התגרשנו, התאלמנו, הילדים כבר גדולים (מעל גיל 21), ולכן, ייתכן שיהיה צורך לבצע שינוי בכיסוי לשאירים, אשר נועד להבטיח שתשולם לשאירים קצבה במקרה שבו נלך לעולמנו, חלילה. למעשה,  בגילאים מבוגרים עלות הביטוח לשאירים עלולה להיות משמעותית, ולכן  במידה ואין צורך בביטוח נרחב - כדאי להפנות את ההפקדה לטובת הגדלת החיסכון לפנסיה.

 

התאמת מסלול ההשקעה של הכספים לרמת הסיכון הרצויה 

בקרנות הפנסיה של מנורה מבטחים קיימים מגוון של מסלולי השקעה, חלקם מסלולים מתמחים כמו מסלולי אג"ח, מניות, חו"ל וכיו"ב וחלקם מסלולי יעד לפרישה, שבהם ככל שאופק החיסכון מתקצר (כלומר, ככל שהמסלול מתקרב לשנה שבה מתוכננים העמיתים המצויים במסלול לפרוש), מופחתת רמת הסיכון הגלומה בתיק ההשקעות של המסלול. הסיבה לכך היא שאדם שפוגש משבר ממש ערב פרישתו, לא בהכרח יספיק לתקן את הנזק, כפי שלימד אותנו המשבר של שנת 2008, או המשבר בתחילת התפרצות נגיף הקורונה.

יחד עם זאת, חשוב לדעת כי מסלולים תלויי גיל (מסלולי יעד לפרישה) הוקמו לראשונה בקרן הפנסיה המקיפה רק בשנת 2011 (כשמסלולי יעד לפרישה 2060 ו-2065 נפתחו רק ב-2016 וב-2021) ומרבית החוסכים בקרן המקיפה עדיין נמצאים במסלול הכללי, מסלול שלא בהכרח מותאם למשך הזמן שנותר עד הפרישה או להעדפות הסיכון.

כל זה לאו דווקא אומר שעשור לפני הפרישה הוא הזמן שצריך להיכנס למגננה ולהשקעה בסיכון נמוך. ההחלטה לגבי מסלול ההשקעה תלויה גם במצבכם הכלכלי, ביתר אפיקי החיסכון וההשקעה שלכם, ובתיאבון הסיכון. בכל מקרה, עשור לפני הפרישה הוא עיתוי מעולה להיות ערים לרמת החיסכון ולבחור בה במודע.

אגב, חוסכים ותיקים (שהצטרפו לקרן פנסיה לפני 2016) או אלה שבחרו מסלול שאינו מסלול יעד לפרישה - צריכים לנהל את רמת הסיכון בעצמם. היא לא תפחת ככל שהם מתבגרים, ולכן כדי להפחית את רמת הסיכון עליהם לבצע מעבר בין מסלולים – למסלול שבו רמת הסיכון נמוכה יותר.

 

כדאיות החסכונות המשלימים 

כבר עכשיו תוכלו לדעת מהי הקצבה החודשית שאתם צפויים לקבל בפרישה (תחת הנחות קבועות מסוימות), אם תיכנסו לאזור האישי באתר של הגוף המנהל את קרן הפנסיה, או שתבדקו בדוח השנתי שנשלח אליכם. ישנם מכשירי חיסכון שונים, שניתן לחסוך בהם, וכאשר מגיעים לשלב הפרישה מעבירים את היתרה שנצברה בהם לקרן הפנסיה לצורך קבלת קצבה מוגדלת, תוך קבלת הטבות מס שונות. למשל, קופת גמל להשקעה או קרן השתלמות. 

2) שנה לפני הפרישה

שנה לפני הפרישה היא עיתוי מצוין לעשות סדר בניירת ולהתחיל לאגד חסכונות פנסיונים ממקורות שונים. זה הזמן גם למפות ולדעת מהיכן מגיעה לכם קצבה שתהיה חייבת במס (קצבה מזכה), ומהיכן מגיעה לכם קצבה שפטורה ממס (קצבה מוכרת). את הקצבה מהסוג השני (הקצבה המוכרת) מקבלים בגין כספים שהופקדו למכשירי החיסכון הפנסיוני כספים לאחר שכבר שולם עבורם מס (בהתאם לדיווח שדיווח המעסיק). למשל, הפקדה לקרן פנסיה של כספי רכיב תגמולי העמית בסכום העולה על פעם אחת השכר הממוצע במשק נחשבת כהפקדה לצורך קצבה מוכרת.

בנקודה זו כדאי לקחת בחשבון מספר דברים:

מהן הפוליסות או הקרנות שהכי משתלם לקבל מהן את הקצבה? 

אם קיימים מספר אפיקים אפשריים לקבלת קצבה, סביר להניח שחלק יתנו קצבה בשיעור גבוה יותר מהחיסכון בהשוואה לאחרים – בהתאם לכללי חישוב הקצבה הספציפיים בכל מכשיר חיסכון. לכן, במיוחד אם מעוניינים לקבל קצבה רק מחלק ממכשירי החיסכון, כדאי לדעת מהיכן הכי משתלם לקבל את הקצבה.

כמו כן, כדאי לדאוג לניירת הנדרשת, ובעיקר: טפסי 161 ממקומות העבודה הקודמים (ככל שמתכננים לבצע משיכה שלהם במקום קבלת הכספים כקצבה), ובמידת הצורך, אישורי הגוף המוסדי על משיכת כספי פיצויים שבוצעה בעבר (ככל שבוצעה) לצורך הגשתם לרשות המיסים שקובעת את שיעור המס שיש לנכות מקצבת הזקנה (בהתחשב בגובה הקצבה המזכה, ובגובה הקצבה המוכרת).

היכן ניתן לנהל את החיסכון אחרי הפרישה בתנאים אטרקטיביים?

אם תרצו לנייד את החיסכון הפנסיוני בין גופים שונים, צריך לעשות זאת לפני שתתחילו לקבל את הקצבה בפועל.

מה יהיו הצרכים שלנו לאחר הפרישה?

בפרישה עוברים מלייצר כסף, ללצרוך אותו, וכדאי לדעת מראש על מה הכסף הולך לצאת. האם יש בעיות בריאותיות וצפי לתוחלת חיים קצרה? האם יש ילדים עם צרכים מיוחדים שצריך לדאוג להם גם בבגרותם? 


3) נקודת הפרישה

בנקודת הפרישה מתרחשים מספר תהליכים, שחלקם הגדול הוא בלתי הפיך. לכן, כל קבלת החלטה צריכה להיעשות בזהירות. אחת מאותן החלטות נוגעת למספר הקצבאות המובטחות שהחוסכים מבקשים שיהיה להם. חוסך יכול לבקש, למשל, תקופת תשלומים מובטחים של 180 חודשים. אם הוא יילך לעולמו לאחר שלוש שנים, השאירים שלו יקבלו 144 קצבאות שאירי פנסיונר בשיעור של 100% (כלומר יקבלו את קצבת הזקנה שהפנסיונר קיבל לפני לכתו לעולמו), ולאחר מכן ימשיכו לקבל קצבת שאירי פנסיונר בשיעור שאותו יקבע הפנסיונר ביחס לשאיר (ביחס לבן/בת הזוג לפחות 30%) לכל ימי חיי השאיר. אם בעת פטירת הפנסיונר לא יהיו לו שאירים, הרי שהמוטבים שלו (ככל שמינה כאלו) או היורשים שלו (לפי צו ירושה/קיום צוואה) יקבלו את כל הקצבאות שלא שולמו לפנסיונר (144 קצבאות בדוגמא הנ"ל) בתשלום חד פעמי מהוון.

החלטה נוספת שצריך לקבל היא מה עושים עם פיצויים ומענקי פרישה שמקבלים - שחלקם פטורים ממס, וחלקם לא. ניתן למשוך אותם או לצרף אותם לקצבה החודשית. לצד זה חשוב לדעת כי משיכת כספי פיצויים פטורים מחשבון של חוסך בעל קצבה זקנה גבוהה, מפחיתה את גובה הפטור ממס על הקצבה המזכה. ניצול הפטור ממס בעת משיכת כספי הפיצויים הפיצויים עשוי לבוא על חשבון הפטור ממס בגין קצבה מזכה, לפי יחס של 1:2, כך שלעיתים התועלת במשיכת כספי הפיצויים עשויה לגרום לכך שיוטל מיסוי משמעותי על הקצבה המשולמת לפנסיונר לכל ימי חייו. ענין זה מדגיש את חשיבות התכנון המקדים וההסתייעות באנשי המקצוע שידעו לסייע לכל חוסך וחוסכת, למקסם את ההטבות ולמצוא את התמהיל והאיזון שנכון לכל אחד ואחת. 

 

4) העברה בין דורית

חלק מתכנון הפרישה כולל גם תכנון של מה שנקרא "העברה בין דורית" – כלומר, הורשה לילדים. אם אינכם זקוקים לכספים בקופת גמל, למשל, ניתן להוריש אותם לדורות הבאים. לפי המצב הנהוג כיום, הם יוכלו למשוך את הכספים בקופת הגמל, ללא מס רווחי הון, עד 90 ימים ממועד הפטירה.

סייג חשוב כאן הוא שאם נפתחה קופת גמל לטובת הגדלת קצבה (מה שידוע גם בתור "תיקון 190"), והחוסך נפטר לפני הגיעו לגיל 75, המוטבים מקבלים את הכסף בפטור ממס. אם הלך לעולמו לאחר גיל 75, המוטבים משלמים מס נומינלי בשיעור של 15%.

נכתב על ידי ציפי אבירם קינן

במנורה מבטחים משנת 2009. מאז פברואר 2020 בתפקיד ניהול מחלקת הגיל השלישי ותכנון פרישה

במנורה מבטחים משנת 2009. מאז פברואר 2020 בתפקיד ניהול מחלקת הגיל השלישי ותכנון פרישה

רוצה לקבל עוד עדכונים?

none