כך מאתרים ומחלצים מטיילים בחו"ל
הכירו את הכיסוי הביטוחי שעשוי להציל אתכם בתרחיש הגרוע ביותר
כולנו חולמים שהטיול שלנו יהיה טיול מדהים ומלא חוויות, וברוב המקרים – זה אכן מה שקורה. אבל לפעמים, חווית הטיול יכולה להפוך לתרחיש אימים. כך, למשל - במקרה של רעידת אדמה, שיטפון, אירוע טרור, או תאונה. תרחישים שבהם לא רק שהמטיילים נמצאים בסכנה ברורה ומיידית, אלא שהם חסרים את היכולת ליצור קשר עם קרוביהם בארץ, ואפילו עם הרשויות. בתרחישים מהסוג הזה נכנסות לפעולה יחידות חילוץ והצלה המתמחות באיתור מטיילים בנסיבות קיצוניות.
אז מהן אותן יחידות חילוץ ואיך הן פועלות? הנה כל מה שחשוב לדעת.
מהן יחידות החילוץ וההצלה?
היחידות מורכבות מאנשי מקצוע המתמחים בחילוץ והצלה מאזורי אסון שונים (בים וביבשה), והם בעלי תחומי התמחות שונים. חלקם, למשל, הם מומחי שטח, וחלקם הם אנשי מודיעין או רפואה, כמו גם מבצעים או מערכות מידע. הצוותים מנהלים קשרים ישירים עם גורמים במדינת היעד, כמו אנשי ממשל, משטרה מקומית, שירותי ביטחון, חברות אבטחה מקומיות או פרטיות, ועוד. במקרה הצורך, הם גם שוכרים מדריכים מקומיים.
מכיוון שכל אירוע מתאפיין בסיכונים שונים, בשטח בכלל ועבור המטיילים בפרט, הרי שכל צוות יורכב מאנשי מקצוע שונים. במקרה של שיטפון, למשל, ייתכן שיישלחו לשטח צוללנים ומומחי רפטינג. במקרה של מפולת או סערה יישלחו לשטח הררי מטפסי הרים ומטפסי קרח. למקרה שבו מטיילים הלכו לאיבוד או נחטפו בג'ונגל או במדבר, יישלחו גששים ומדריכי טיולים מקומיים, בתוספת מחלצים עם הכשרה מתאימה.
אי אפשר להמעיט בחשיבות של צוות חילוץ מיומן כשזה נוגע להצלת חיי אדם. בשנת 2014, המיומנות של צוותי החילוץ הצילה את חייהם של יותר מ-500 מטיילים מכל רחבי העולם, שנתקעו או נפצעו בעקבות מפולת שלגים ברכס האנאפורנה שבנפאל. בין מטיילים אלה ניתן למנות כמה ישראלים, שהקשר איתם אבד בעקבות האירוע, ולולא אותרו על ידי צוותי החילוץ – לא ידוע מה היה עולה בגורלם.
מי יכול להפעיל את שירותי החילוץ וההצלה?
ביטוח הנסיעות של מנורה מבטחים ביטוח בע"מ, Top Travel, כולל כיסוי מובנה עבור איתור וחילוץ. אומנם ניתן להסיר כיסוי זה בעת רכישת הפוליסה, אך לא תמיד הדבר מומלץ. למעשה, גם במדינות עם תשתית מפותחת ואפילו בטיולים קצרים יכולים להתרחש אירועים שיצריכו איתור וחילוץ. בין אם תחליטו להשאיר את הכיסוי או לוותר עליו, שימו לב שבפוליסה כלולים כיסויים מובנים אחרים, שלא ניתן לוותר עליהם, כגון האפשרות לפינוי אווירי/יבשתי והטסה רפואית. כיסויים, שעשויים להתגלות כחיוניים במקרה של אסון.
השירותים במסגרת הכיסוי לחילוץ והצלה שמציעה מנורה מבטחים ניתנים בפועל על ידי חברת "מגנוס", המתמחה באיתור וחילוץ מטיילים. מרכז השליטה של "מגנוס" עובד מסביב לשעון וזמין גם למבוטחי מנורה מבטחים. אפשר גם לפנות אליו לצורך בירורים וקבלת מידע על הנעשה בכל מדינה, על שירותי הרפואה במקום מסוים ועל תהליך החילוץ. למקרי חירום כלליים יותר, ניתן לפנות למוקד הייעודי של מבוטחי Top Travel במנורה מבטחים.
צוותי החילוץ וההצלה עוקבים אחר הנעשה בעולם כדבר שבשגרה, בעיקר באזורים שבהם יש ריכוז גבוה של מטיילים ישראלים. הם מקפידים להיות מוכנים וערוכים בכל עת, כך שבמקרה של אסון טבע, פיגוע או אובדן קשר עם מטיילים בנסיבות אחרות, הם יהיו מוכנים להתחיל באופן מידי בהליכי האיתור והחילוץ. זאת, תוך הפעלת רשת הקשרים הענפה שלהם באזור.
מתי יש להפעיל את שירותי החילוץ וההצלה?
הפעלת צוות החילוץ וההצלה, בהתאם לתנאי הפוליסה, נעשית לרוב על ידי חברת הביטוח, לאחר שמתקבלת תלונה מבן משפחה או קרוב אחר על אובדן הקשר עם המבוטח או המבוטחת.
מרגע שהתקבלה ההחלטה על הפעלת צוותי האיתור, החילוץ וההצלה, הם נשלחים לאזור האירוע, בהתאם לתחומי התמחותם, ומתחילים בפעולות הנדרשות כדי לחלץ את המטיילים בשלום. בהמשך ובהתאם לצורך, הם אחראים להעביר את המחולצים לשירותי הבריאות ולבתי החולים המקומיים להמשך טיפול.
מי אחראי על התשלום לצוותי האיתור והחילוץ?
כצפוי, הפעלת שירותי איתור וחילוץ כרוכה בעלות גבוהה והיא עשויה בקלות להגיע גם לעשרות ואפילו מאות אלפי שקלים. מנורה מבטחים מכסה את עלות זו עד לסכום של 250 אלף דולרים. כמובן שניתן להפעיל את שירותי החילוץ וההצלה גם בלי כיסוי ביטוחי בתוקף, אך באותו מקרה – העלות הגבוהה תחול עליכם.
כמו כן, שימו לב שהכיסוי עבור איתור וחילוץ תקף לפעולות אלה בלבד. קיימים כאמור כיסויים מובנים בפוליסה של מנורה מבטחים למקרי חירום רפואיים כלליים יותר. בין השאר, קיים כיסוי להוצאות רפואיות בשווי של עד חמישה מיליון דולר, כמו גם כיסוי לפינוי אווירי, ימי ויבשתי.
אילו עוד הרחבות יכולות לעזור במצב חירום?
כיסוי עבור איתור וחילוץ עשוי להתגלות כבעל ערך רב במקרה שבו תיאלצו להפעיל אותו. ואולם, הוא לא לוקח בחשבון פעילויות ספורט אתגרי, שהמטייל או המטיילת משתתפים בהן תוך סיכון עצמי מסוים. לכן, אם אתם יודעים שתרצו להשתתף בחו"ל בפעילות ספורט אתגרי שאינה תחרותית, כגון טיפוס הרים, מומלץ שתרכשו את ההרחבה המתאימה בפוליסה.
אם בכוונתכם לצאת לטיול סקי, יש לכם אפשרות לכסות את עצמכם באמצעות הרחבת "ספורט חורף" לפעילויות כמו סקי והחלקה על הקרח. מדובר לא רק בכיסוי עבור הוצאות רפואיות, למשל במקרה מצער של תאונה או פציעה, אלא גם בכיסוי לתרחיש של הפסד הוצאות. למשל, שיפוי בגין אובדן ימי סקי, במקרה שבו אירע מקרה רפואי שבגינו לא נוצלו ימי סקי, או במקרה של סגירת האתר לתקופה של מעל 48 שעות כתוצאה מתנאי מזג אוויר, או במקרה איחור של מעל 24 שעות בהגעת ציוד עבור סקי חורף.
מעבר לכך, הכיסויים שצויינו קודם לכן לא לוקחים בחשבון את האפשרות של החמרה פתאומית במצב רפואי קיים, בין השאר בשל אסון או בעת ההמתנה לחילוץ. לכן, אם חלילה יש לכם מצב רפואי שעשוי להחמיר בתרחיש קיצוני שכזה, ייתכן שכדאי לכם לרכוש את ההרחבה המתאימה בפוליסה.