דלג לתוכן הדף
דלג לתוכן הדף
|

אילו מערכות מיגון לרכב מבקשות חברות הביטוח?

גניבת רכבים בישראל היא תופעה נפוצה וכואבת, המובילה גם לעליית מחירי ביטוח הרכב. כדי לנסות ולצמצם את כמות המקרים, חברות הביטוח מחייבות אתכם, בעלי הרכבים, לנקוט באמצעי מניעה ולהתקין מערכות מיגון לרכב כתנאי לרכישת פוליסת ביטוח מקיף. חשוב לציין שבמנורה מבטחים ביטוח בע"מ רק פוליסת ביטוח מקיף מחייבת אתכם להתקין מערכות מיגון לרכב כתנאי לרכישתה.

כל אחת מחברות הביטוח מגדירה את רמת המיגון הרצויה לרכב ואילו מערכות מינימליות תהיו חייבים להתקין בו כדי להיות מבוטחים אצלה. בדרך כלל זה נקבע לפי סוג הרכב ומטרת השימוש שלו, השווי הכספי, ועד כמה אותו רכב פופולרי בקרב גנבי ופורצי הרכבים. כלומר, ברכבים חדישים ויקרים יותקנו לרוב אמצעי מיגון מתקדמים ומשוכללים ביחס לרכבים ישנים, שערכם נמוך יותר. בין המערכות הנפוצות כיום בשוק אפשר למצוא את משבת המנוע (אימובילייזר), קודנית, מערכת איתור ואזעקה היקפית, עליהן נרחיב בהמשך.  

למה צריך מערכות מיגון לרכב?

למרות שזה בלתי אפשרי למנוע לגמרי את גניבות הרכבים, ניתן בהחלט להפחית את התדירות שלהן ולמזער את הנזקים לרכב. באמצעות שימוש במערכות מיגון מתאימות ויעילות, תוכלו להוריד משמעותית את הסיכון לגניבת רכבכם ובכך למנוע את העלויות הכספיות, הפרוצדורות המתישות ועוגמת הנפש הנלוות לטיפול באירוע הלא נעים הזה. 

מבחינה בטיחותית, למערכות המיגון השונות יש תפקיד חשוב בהרתעת הגנבים והפורצים ולמניעת מקרים אלה בשטח. הסיבה לכך היא שמדובר במערכות טכנולוגיות מתוחכמות ויעילות, המציבות בפניהם מכשול של ממש ומקשות את הוצאת התוכנית לפועל. אמנם רכישת מערכות מיגון לרכב היא הוצאה לא קטנה, אבל כנראה שהיא יכולה לחסוך לכם בעתיד לא מעט כסף. חשוב לומר, הרכבים החדשים ורכבי היוקרה מגיעים כבר עם חלק מאמצעי המיגון הנפוצים מהיצרן, כך שזה יכול להוזיל את עלויות המיגון. 

אילו סוגים של מערכות מיגון קיימים?

אימובילייזר – מערכת האימובילייזר משביתה את פעולת המנוע על ידי חסימה של הזרקת הדלק אליו. זוהי מערכת אלחוטית, המורכבת ממשדר שנמצא על מפתח הנעת הרכב וממקלט – מכשיר שנמצא במחשב של הרכב ומחובר למנוע. כשאתם מכניסים את מפתח ההנעה לחריץ, נשלח אות אלקטרוני מוצפן מהמשדר למקלט, המסמן למחשב של הרכב להזרים דלק אל המנוע ולהפעיל אותו. כלי הרכב החדישים מיוצרים לרוב עם אימובילייזר מקורי ואילו ברכבים הישנים יותר, צריך להתקין את המערכת במיוחד, אך זוהי התקנה די פשוטה ולא מאוד יקרה.

קודנית – זו מערכת שנועדה לסכל את האפשרות להניע את הרכב באמצעות שימוש במפתח גנוב. על מנת להתניע את הרכב, יש להקיש את הקוד המספרי בלוח המקשים המחובר למפסק (סוויץ'). בלי הקשת הקוד הנכון, אין אפשרות להניע את הרכב. כלומר, מערכת הקודנית מוסיפה על האבטחה של האימובילייזר. לכן, בחלק גדול מהרכבים החדישים מותקנת מערכת אימובילייזר בשילוב קודנית, שמעניקות הגנה מקסימלית מפני גניבת הרכב.

אזעקה – מערכת האזעקה האלקטרונית מונעת את הזרקת הדלק והתנעת הרכב וכוללת גלאים וחיישנים הפועלים על מערכות שונות ברכב. מערכת האזעקה נדרכת לאחר שאתם יוצאים מהרכב ומתריעה באמצעות הפעלת הצופרים אם מתרחשים ניסיונות לפרוץ את הרכב, להניע או לגרור אותו, לפרק לו את הגלגלים, לשבור את חלונות הרכב, לפתוח את הדלתות, תא המטען, מכסה המנוע, ועוד. מערכות האזעקה המתקדמות גם יכולות להודיע על כך ישירות לבעל הרכב, באמצעות שליחת הודעה או חיוג למספר הטלפון שלו.

מערכת איתור – מערכת משוכללת המבוססת לרוב על משדר GPS המותקן ברכב ומסייעת לאתר את הרכב שנגנב בזמן אמת, לפי מיקומו בשטח.