דלג לתוכן הדף
דלג לתוכן הדף
|

המדריך המלא לטסט לרכב

הגיע הזמן לטסט השנתי? אל חשש. ניתן לוודא שזה יקרה בקלות וביעילות ואפילו לדאוג לכך שמישהו אחר ייקח את העול מכם. הנה כל מה שצריך לדעת על מבחן הרישוי השנתי

פעם בשנה זה קורה. אתם מקבלים בדואר רישיון רכב חדש, עליו אתם נדרשים לשלם. עם הוראת התשלום מגיעה גם דרישה לגשת למכון רישוי מורשה כדי להעביר את הרכב מבחן רישוי – מה שידוע כ"טסט". מטרתו של המבחן היא לוודא שהרכב תקין ואינו מהווה סיכון לנהג ולסביבתו. לאחר שהמבחן מסתיים בהצלחה – הופך רישיון הרכב החדש לתקף לעוד שנה.

על פי כללי משרד התחבורה, רכב פרטי פטור מטסט לאחר שנת השימוש הראשונה, ויכול להסתפק בתשלום האגרה. מהשנה השנייה והלאה – הטסט הוא דרישה שנתית.

אז נכון שמדובר בסידור מנדנד, אבל לא מסובך במיוחד, כל עוד נערכים אליו כיאות. כיצד עושים זאת? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הטסט:

הכללים

  • רישיון הרכב החדש אמור להישלח אליכם בדואר כחודש לפני פקיעת תוקף הרישיון הנוכחי. לא קיבלתם את הרישיון החדש עד שבועיים לפני פקיעת תוקף הרישיון הנוכחי? פנו למוקד השירות של משרד התחבורה, או לסניף רשות הרישוי הסמוך למקום מגוריכם.

  • למבחן הרישוי יש להביא את טופס אגרת הרישוי, לאחר שהוחתם בחותמת הבנק. עוד יש להביא תעודת ביטוח חובה בתוקף ואת תעודת הזהות של בעל הרכב. אם את הרכב לוקח לטסט אדם שאינו בעל הרכב – עליו להביא עמו ייפוי כוח חתום של בעל הרכב.

  • בעל רכב שיוצר 15 שנה לפני מועד הטסט (או לפני כן) נדרש לבצע בדיקה מקדימה של מערכת הבלמים במוסך מורשה. כשיגיע לטסט, עליו להציג אישור תקינות.

  • רכב שגילו עולה על 19 שנים נדרש לבצע את הטסט פעמיים בשנה.

  • במידה שהרכב לא עבר את הטסט – הבוחן ינפק לו טופס עם פירוט הליקויים. טסט חוזר יתבצע רק לאחר תיקונם. אם מדובר בכשל טכני באחת ממערכות הרכב, יהיה צורך להציג בטסט החוזר אישור של מוסך מורשה המעיד על ביצוע התיקון.

בדיקה מקדימה

כדי להימנע ממצב בו הרכב לא עובר את הטסט מומלץ לבצע מראש שורה של בדיקות מקדימות. את רובן ניתן לבצע בעצמכם. עבור חלקן תזדקקו למוסכים או למכוני בדיקה המיועדים לכך.

הנה כמה בדיקות שתוכלו לבצע בעצמכם:

  • מצב הצמיגים – וידוא שהצמיג אינו יבש, שחוק או סדוק ושלחץ האוויר בו נכון.

  • מצב המגבים – וידוא שלהבי הגומי אינם יבשים או סדוקים, והפעלתם במטרה לוודא שהם אכן מנקים את שמשות הרכב כנדרש.

  • מערכת התאורה – וידוא שכל רכיבי המערכת פועלים כהלכה: האיתות, אורות הבלימה, אורות המעבר, אורות הדרך, אורות הערפל, אורות הנסיעה לאחור, ואפילו תאורת לוחיות הרישוי. בנוסף יש לבצע בדיקת כיוון אורות, בה מוודאים שהפנסים הקדמיים מכוונים כהלכה.

  • לוחיות הרישוי – אפילו הן עלולות להכשיל טסט. מלבד תאורה תקינה של הלוחיות, יש לוודא גם שהן אינן דהויות והמספרים נראים בהן בבירור.

  • ציוד ואבזור – ודאו שברכב יש גלגל רזרבי, מגבה (ג'ק), אפוד זוהר ומשולש אזהרה.

  • זיהום אוויר – כדי להימנע ממצב בו הרכב מוגדר כמזהם, ניתן לרכוש תכשיר ייעודי להפחתת זיהום אוויר. מוסיפים אותו למיכל הדלק ונוסעים במכונית כחצי שעה, שבמהלכה החומר מנקה את המערכת. כמובן שזהו פתרון נקודתי וכדי לפתור את הבעיה לצמיתות יש לפנות למוסך.

  • רעש – האם רכבכם משמיע רעשים לא שגרתיים? סעו במשך כחצי שעה מבלי להפעיל רדיו או אמצעי מסיח דעת אחר והקשיבו לרכב. שימו לב אם אתם שומעים חריקות מהציריות או רעש חריג ממערכת הפליטה (האגזוז).

  • נזילות – לאחר שהרכב חנה במשך מספר שעות במקום חנייתו – בדקו אם קיימים סימני נזילה של שמן או מים מתחתיו או מסביבו.

בעזרת המוסך תוכלו לבדוק את:

  • מערכת הפליטה – האם פליטת הגזים מהאגזוז מתקיימת ללא תקלות והאם הגז נפלט בכמות המותרת בחוק?

  • בלמים – בדיקה חשובה במיוחד (לא רק עבור הטסט), המוודאת את תקינותה של מערכת הבלמים ברכב.

  • הגה וצירים – בדיקה לעומק של מערכת הצירים וההגה, תוך דגש על בדיקת מנגנון ההתנגדות שעלול להיות קשיח מדי או רופף מדי.

  • כיוון הגלגלים – בדיקת כיוון הגלגלים הקדמיים והאחוריים תוך וידוא שהם מכוונים כדרוש. בעת הצורך יבצע המוסך כיוון מחדש.

רשימת הפריטים שעליהם בוחנים נוטים להתעכב

  • פנסי תאורה ואיתות

  • חגורות שעומדות בתקן

  • ידיות כניסה ויציאה לרכב

  • תאורה נדלקת בעת נסיעה לאחור

  • לוח שעונים תקין

  • מערכת לבלימה כפולה

  • מערכת מגבים תקינה (כולל המתז)

  • נורות אזהרה של בלם היד

  • מראות תקינות בצדי הרכב

 

עוד דברים שכדאי לדעת

  • מומלץ מאוד להגיע למעמד הטסט רק לאחר שאתם בטוחים שהרכב תקין. כישלון בטסט לרכב משמע לא רק בזבוז זמן נוסף על כל התהליך, אלא גם עלות נוספת.

  • את רשימת מכוני הרישוי המורשים ניתן למצוא כאן.

     
  • אתם יכולים לחסוך מעצמכם את טרחת הטסט – חלק מהמוסכים מספקים שירות שבמסגרתו הם מעבירים את הרכב טסט עבורכם. לרוב, המוסך גם יעשה עבורכם את כל הבדיקות המקדימות הדרושות ואף ייקח את הרכב למכון הבדיקה עבורכם. לכם רק יישאר להביא את הרכב למוסך ולקחת אותו משם בחזרה, כשעל זגוגיתו מודבקת מדבקת הרישוי החדשה.

  • ודאו שביטוח החובה של הרכב בתוקף. בלעדיו לא תינתן האפשרות להעביר את הרכב טסט (וכמובן שנהיגה בו תביא עמה סיכון גבוה, בשל החוסר בביטוח במקרה של תאונה). אפשר לחדש את הביטוח בקלות ובכל שעה בתהליך דיגיטלי מקוצר, ללא צורך בנציג.