דלג לתוכן הדף
דלג לתוכן הדף
|

הסדר פשרה בת"צ 42387-03-16 דורי ואח' נ' מנורה מבטחים ביטוח בע"מ 

הודעה לציבור על אישור הסכם פשרה בהתאם לסעיף 25(א)(4) לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו- 2006 (להלן: "חוק תובענות ייצוגיות")


ביום 7.4.2025 אישר בית המשפט המחוזי בלוד הסכם פשרה בין דורי ואח' ("המבקשים") לבין מנורה מבטחים ביטוח בע"מ ("המשיבה" ו/או "מנורה"), במסגרת ת"צ 42387-03-16 (להלן: "פסק הדין").
עניינה של התובענה ושל הבקשה לאישורה כייצוגית ("התובענה" ו-"בקשת האישור"), הוא בטענת המבקשים לפיה כאשר צד ג' שרכבו ניזוק בתאונה שנגרמה באשמת מבוטח של מנורה דורש ממנורה תשלום בגין הנזקים שנגרמו לו, מנורה אינה משלמת לו את רכיב המע"מ הכלול בשומת הנזק אם הפיצוי משולם טרם תוקן הנזק. המבקשים העלו טענה דומה גם ביחס לביטוח דירה (מבנה ותכולה). המבקשים טענו כי בכך נוהגת מנורה שלא כדין וביקשו, בין היתר, לחייב את מנורה בהשבת סכומי המע"מ שלא שולמו לחברי הקבוצה. 

מנורה השיבה לבקשת האישור וטענה כי בכל הנוגע לטענות המבקשים בנוגע לביטוח רכב היא פעלה תחת הנחיה של המפקח על הביטוח אשר אפשרה להפחית את רכיב המע"מ כאשר צד ג' לא תיקן את רכבו. מנורה ציינה גם בתשובתה כי לאחר שבחודש יוני 2015 מצא המפקח על הביטוח לקבוע כלל חדש, לפיו יש לשלם את רכיב המע"מ גם אם הרכב לא תוקן – היא החלה לפעול על-פי ההנחיה החדשה והיא משלמת את רכיב המע"מ גם כאשר רכבו של צד ג' לא תוקן. ביחס לטענות המבקשים בנוגע לביטוח דירה טענה מנורה כי בתביעות לפי פוליסות לביטוח דירה, מנורה משלמת לניזוק את ערך השיפוי או הכינון, לפי העניין, בהתאם לסכומים הנקובים בחוות דעת שמאי חיצוני וכי סכומים אלו כוללים מע"מ. המבקשים השיבו לתגובת מנורה וחלקו עליה, לרבות תוך הדגשת הלכה פסוקה של בית המשפט העליון בנושא שיפוי בגין נזק וכן צירפו תצהירים מטעם שמאי וחוות דעת שמאיות להצגת הפרקטיקה הנוהגת בענף כאשר הנזק לא מתוקן. 
הצדדים פנו להליך גישור בפני המגשר כב' הש' בדימוס יצחק ענבר, וההליך הסתיים בהסכם פשרה. להלן עיקרי הסכם פשרה: 
חברי הקבוצה: הסדר הפשרה יחול על שתי קבוצות של תובעים: 
חברי הקבוצה הראשונה – צד ג' רכב: כל צד ג' אשר פנה למנורה לקבלת פיצוי בגין אירוע ביטוחי שאירע לרכבו בתקופה שמתחילה ביום 30.3.2009 ומסתיימת ביום 30.6.2015, מקום בו הוכרה אחריות מבוטח של מנורה (בביטוח צד ג' לרכב) לאירוע ומנורה שילמו לו תגמולי ביטוח אך לא שילמה לו מע"מ מחמת אי תיקון הרכב (למעט חברי קבוצה שהגיעו עם מנורה לפשרה או שנוהל בעניינם הליך משפטי פרטני בבית משפט).
הקבוצה השנייה – מבוטחי דירה: כל מבוטח של מנורה אשר פנה למנורה לקבל פיצוי בגין נזק שאירע לדירתו אשר הוכר כנזק מכוסה בפוליסה (מבנה ו/או תכולה) בגין אירוע ביטוחי שאירע בתקופה שמתחילה ביום 30.3.2013 ומסתיימת במועד 30.6.2024, ומנורה שילמה לו תגמולי ביטוח בערך שיפוי בגין נזקו אך לא שילמה לו מע"מ, ובלבד שהנזק לא כונן ושולם במסגרתו מלוא המע"מ במועד מאוחר יותר (למעט חברי קבוצה שהגיעו עם מנורה לפשרה או שנוהל בעניינם הליך משפטי פרטני בבית המשפט).
התשלום לחברי הקבוצה: מנורה תשלם לחברי הקבוצה הראשונה שיעור של 40% מהסכום שנקבע בבדיקת המומחה החיצוני, רו"ח זיו פרבר ("המומחה") כסכום המע"מ שלא שולם לחברי הקבוצה הראשונה; וכן תשלם בגין חברי הקבוצה השנייה שיעור של 42% מהסכום שנקבע בבדיקת המומחה כסכום המע"מ שלא שולם לחברי הקבוצה השנייה. סכום התשלום הכולל לכל חברי הקבוצה (הראשונה והשנייה ביחד) עומד על 2,117,875 ש"ח ("סכום התשלום לחברי הקבוצה").

סכום התשלום לחברי הקבוצה ישולם באופן הבא: 
1)    על חברי הקבוצה לפנות אל מנורה בתקופה של עד ל-120 ימים לאחר שפסק הדין ייהפך לחלוט ("המועד הקובע") באמצעות משלוח הודעת דוא"ל לכתובת: doripniot@manora.co.il ולצרף לפנייתם את הפרטים והמסמכים הנדרשים לביצוע התשלום (הודעת תשלום ממנורה הכוללת את מספר התביעה, הסכום ששולם לפונה על-ידי מנורה והסכום שלדעת הפונה היה צריך להיות משולם, ככל שזה ידוע לפונה, וכן לצרף לפנייה את כל מסמכי התביעה באופן שניתן לחשב באמצעותם את סכומי המע"מ).
2)    בתוך 90 ימים מתום המועד לקבלת פניות של חברי קבוצה כאמור ובכפוף להעברת המסמכים הנדרשים, תשלם מנורה לחברי הקבוצה הפונים את סכום המע"מ שהופחת או שיכול שהופחת במקרה הפרטני שלהם, בצירוף הפרשי ריבית והצמדה כקבוע בהסדר הפשרה, עד למלוא הסכום האמור, ובלבד שהסכום המצטבר שישולם לכלל הפונים לא יעלה על סכום התשלום לחברי הקבוצה. עלה הסכום המצטבר בגין הפונים על סכום התשלום לחברי הקבוצה, תשלם מנורה לפונים באופן יחסי כך שהסכום הכולל שישולם לא יעלה על סכום התשלום לחברי הקבוצה. 

3)    במקרה שמנורה תדחה פנייה של חבר קבוצה הוא יהיה רשאי להשיג על הדחייה בתוך 21 ימים למנורה. אם לא תהיה הסכמה בין הפונה לבין מנורה הפנייה תועבר למומחה שתהא לו הסמכות להחליט אם לקבלה (באופן מלא או חלקי) או לדחותה. המומחה ייתן את החלטתו בתוך 7 ימים מעת שהפנייה תעבור לטיפולו. לאחר 21 ימים כאמור לא ניתן יהיה להשיג על החלטת מנורה. 

4)    בתוך 230 ימים לאחר המועד הקובע תשלם מנורה לקרן שהוקמה בהתאם לסעיף 27א לחוק תובענות ייצוגיות את ההפרש בין סכום התשלום לחברי הקבוצה לבין הסכום ששולם לפונים כאמור, ככל שיהיה הפרש. 
גמול ושכ"ט עו"ד: למבקשים ולבא כוחם ישולם גמול ושכר טרחה בסך של 529,468.75 ש"ח בתוספת מע"מ כאמור בפסק הדין.
הסכם הפשרה עומד לעיון קבוצת התובעים באתר האינטרנט של מנורה. את פסק הדין ומסמכים נוספים מתוך תיק התובענה הייצוגית ניתן למצוא גם בפנקס התובענות הייצוגיות בלינק הבא: https://www.court.gov.il/NGCS.Web.Site/HomePage.aspx

הסכם הפשרה מחייב את כל הנמנים על חברי הקבוצה, והכל כמפורט בו. האמור לעיל הוא תמצית בלבד של פסק הדין והסכם הפשרה. הנוסח המחייב הוא הנוסח המלא ובכל מקרה של סתירה בין האמור בהסכם הפשרה לבין האמור בהודעה זו, יגברו הוראות הסכם הפשרה.

תוכן מודעה זו ופרסומה אושרו על ידי בית המשפט המחוזי בלוד (כבוד השופט אבי פורג).


סימון אלישקוב, עו"ד רו"ח

ב"כ המבקשים

 

אלעד אופק, עו"ד

ארנון, תדמור-לוי

 ב"כ המשיבה

 



לפסק הדין -  לחץ כאן
להסכם פשרה -  לחץ כאן