דלג לתוכן הדף
קישור לדף הבית של מנורה

17 טיפים לנהיגה בטוחה בחורף

כביש חלק, ראות לקויה ושלוליות הם רק חלק מהסכנות העומדות לפתחם של הנהגים בחורף. כך תימנעו מהן ותגיעו הביתה שלמים ובטוחים

לנהוג במהלך החורף זאת אופרה אחרת. למלאכת הנהיגה מתווספת שורה של קשיים: ראות מוגבלת, כביש חלק, גשם שמטפטף על החלון ומסתיר את המתרחש מול הנהג, ועוד. סוויץ' בראש למצב "נהיגת חורף" יכול למנוע את הסכנות הגלומות בקשיים הללו או לפחות להפחיתן. הנה רשימת טיפים שיישומם יאפשר לנהגים להגיע הביתה בשלום, בתקווה ללא נזק להם או לרכבם.

בתור התחלה, הנה כמה בדיקות ופעולות שמומלץ לבצע לפני הנסיעה:

  1. השתלמות נהיגת חירום - ניתן (ואף רצוי) לעבור השתלמות כזאת במגרש החלקה (דרך כמה מבתי הספר לנהיגה בארץ), וכך לקבל הכשרה מקצועית להתמודדות עם כביש רטוב וחלק.
  2. ביקורת חורף לרכב - לכו למוסך שלכם (רצוי המוסך המורשה של יבואן הרכב) ובקשו בדיקת חורף מקיפה לרכב. בבדיקה זו ייבדקו תקינות המערכות החיוניות. היגוי, צמיגים, בלמים ומגבים. במקרה הצורך, חלקם יוחלפו או יתוקנו.
  3. מניעת קפיאת המנוע או התחממות יתר שלו - בדקו מבעוד מועד את מערכת קירור המנוע, כמו גם את תקינות צינורות הקירור ורמת נוזל הקירור (יש לוודא שהיא גבוהה מספיק). במידה שרמת נוזל הקירור אינה גבוהה מספיק - השתמשו בנוזל עליו ממליץ יצרן הרכב.
  4. בדיקת רמת השמן במנוע - בדיקה שתמיד חשובה, במיוחד לפני החורף. השתמשו בשמן עליו ממליץ יצרן הרכב.
  5. בדיקת מערכת החשמל - טמפרטורות נמוכות משפיעות על המצבר. בנוסף, השימוש בו עולה בחורף, שכן משתמשים יותר באורות ובמגבים. לכן, בדקו מראש שהמצבר נקי מקורוזיה ושהקטבים והמחברים מהודקים כראוי. אם גילו של המצבר עולה על חמש שנים, מומלץ שיעבור בדיקה מקצועית בסוכנות הרשמית של יבואן הרכב. 
  6. בדיקת אורות הרכב - מיותר לציין עד כמה חיוניים אורות רכב תקינים בתקופת החורף. האם אתם בטוחים שכל אורות הרכב תקינים? הדליקו אותם, צאו מהרכב ובדקו אחד אחד, מקדימה ומאחורה. ודאו גם שהפנסים נקיים.



מעבר לכך, כדאי לבדוק אם יש לכם כיסוי ביטוחי לנזקים הנובעים ממזג האוויר. כיסוי זה נועד לכסות נזקים שנגרמו לרכוש שלכם או של אחרים (למשל, כתוצאה מתאונה) במקרה של סערה, גשם, שלג, ברד ואפילו ברק. במנורה מבטחים ביטוח בע"מ, מדובר בכיסוי מובנה במסגרת הביטוח המקיף לרכב

במהלך הנהיגה:

  1. אחיזת ההגה בשתי ידיים - נהגים מנוסים נוטים לעתים לנהוג כשהם אוחזים את ההגה ביד אחת בלבד. גם אם אתם כבר שנים רבות על הכביש, מומלץ שתחזיקו את ההגה בשתי הידיים, במיוחד בחורף. יציבות הרכב מושפעת מחלקלקות הכביש, ולכן חשוב במיוחד להקפיד על שליטה מלאה.
  2. ריכוז מוגבר בנהיגה - אתם אולי נהגים מנוסים ומיומנים, ובכל זאת - נהיגה בחורף בכלל ובגשם בפרט עשויה לאתגר גם אתכם. עזבו את הסמארטפון, אל תתעסקו במערכת השמע ושימו לב היטב למתרחש על הכביש. תיאלצו להתאמץ יותר כדי לראות, למשל, אם המכונית שלפניכם מדליקה לפתע את פנסי הבלם.
  3. שמירת מרחק - האמירה הרווחת היא שיש לשמור מרחק של כשתי שניות בין מכונית למכונית. בחורף מומלץ להכפיל את המרחק לארבע שניות.
  4. הדלקת אורות במשך כל שעות היום - בחורף, השמש באה והולכת, ובהחלט יכולים להיות מצבים בהם גם בשעות היום, הראות אינה טובה מספיק. ערפל שמבליח לעתים מפריע גם כן, וכשאנחנו נמצאים בעיצומה של הנהיגה, אנחנו לא תמיד שמים לב כשמתעורר הצורך להדליק אורות. אור קבוע ברכב פותר מראש את כל הבעיות הללו.
  5. חשיבה נוספת לפני עקיפה - הנהגים הישראלים ידועים כחסרי סבלנות. מספיק שהרכב שלפניהם קצת איטי מדי לטעמם - והם ממהרים לעבור נתיב כדי לעקוף אותו. בחורף כדאי לחשוב פעמיים אם שווה לצאת לעקיפה, ומומלץ לוותר עליה במידת האפשר.
  6. נסיעה איטית יותר - מכיוון שכאמור הישראלים חסרי סבלנות – נסיעה מהירה, כולל מעל למותר, אינה נדירה במחוזותינו. גם כביש חלק, גשם וראות לקויה לא משתלבים היטב עם נהיגה מהירה. בשל כל אלה, בחורף מומלץ שלא למהר ללחוץ על דוושת הגז. 
  7. הימנעות מנהיגה כשמצב הנראות קשה מדי - המגבים לא עומדים בקצב של הגשם השוטף? האורות הגבוהים לא מצליחים לסלק את הערפל? אמרה ידועה גורסת שעדיף לאבד רגע בחיים מלאבד חיים ברגע. עצרו את הרכב בשולי הכביש (אם אתם ליד מקום בו ניתן לחנות בצורה תקנית - עוד יותר טוב) והמתינו עד שהמצב יאפשר חזרה לנהיגה.
  8. הימנעות מכניסה לשלוליות - השלוליות הנקוות בצדי הכביש מזיקות גם לנהג, שעלול לצאת מריכוז, וגם להולכי הרגל, שעלולים לספוג התזת מים מפתיעה ומאוד לא נעימה. בנוסף, כניסת לשלולית עמוקה מדי עם הרכב עשויה להביא לכניסת מים למפלט ולכיבוי המנוע. לכן, נסו לזהות שלוליות על הכביש ולהימנע מהן ובכל מקרה, כאשר יורד גשם, סעו לאט. 
  9. הימנעות מעמידה בצד הכביש - אם ארעה תקלה שאילצה אתכם להשאיר את הרכב בצד הכביש, הישארו בתוכו בזמן שאתם מזמינים שירותי דרך וחילוץ וגם בזמן שאתם ממתינים להם. הראות הלקויה בחורף עלולה למנוע מנהגים לראות אתכם כשאתם עומדים בשולי הכביש - מה שמעלה את הסיכון לפגיעה.
  10. הימנעות מחימום יתר של פנים הרכב - חימום יתר עלול לגרום להצטברות אדים על השמשה - מה שיפריע לראות את המתרחש על הכביש. אם אתם בכל זאת זקוקים לחימום אינטנסיבי, רצוי שתשאירו חרך קטן בחלונות או שתפעילו מפשיר אדים - אם יש כזה ברכבכם.
  11. הסרת פרטי לבוש מגושמים - אם נכנסתם לרכב עם המעיל העבה והצעיף שמחמם את הצוואר, כדאי שתסירו אותם אחרי שהרכב יתחיל להתחמם. ביגוד כבד פוגע בחופש התנועה שלכם כנהגים ועלול להאט את תגובותיכם בשעת חירום.