דלג לתוכן הדף
דלג לתוכן הדף
|

כשהנורה האדומה נדלקת: מדריך הנורות הנפוצות ברכב

כשנורה נדלקת, לא תמיד אנחנו מבינים מה זה אומר או יודעים מה צריך לעשות כדי לפתור את הבעיה. הנה מורה נבוכים שיעשה קצת סדר

תארו לעצמכם שבאמצע הנהיגה, נדלקת לפתע נורה. סביר להניח שתחשבו שמשהו לא טוב קרה. אבל לא תמיד זה כך, וגם כשכן - לא בהכרח מדובר בתקלה גדולה. התראות רבות יכולות להיסגר ולהיגמר בעזרת טיפול קליל, ברמה של לחיצה על כפתור או הוספת נוזל קירור.

לפעמים מאתגר יותר להבין מה כוונתה של הנורה שנדלקה מאשר לטפל בבעיה עליה היא מעידה. לכן, במדריך זה נציג לכם את משמעותה של כל אחת מהנורות השכיחות ברכב. כמובן שלכל רכב יש את סט הנורות שלו והן אינן בהכרח זהות בכל מכונית ומכונית. בנוסף, ישנן נורות שלא קיימות במכוניות מסוימות (אם אין לכם ברכב מערכת ABS - מין הסתם נורת התראת ה-ABS לא קיימת). אך בשורה התחתונה, כשזה נוגע לנורות, רב הדומה על השונה.

לפני שנתחיל, נסביר כי הנורות מחולקות לשלושה גווני צבעים עיקריים:

  1. נורות ירוקות או כחולות מספקות חיווי המעיד על כך שהגורם אותו הן בודקות – תקין.
  2. נורות צהובות או כתומות מספקות חיווי על כך שמשהו אמנם לא תקין - אך זה לא בהול. כלומר, יש ברכב תקלה מסוימת שיש לטפל בה, אך אין זה אומר שיש מיד להפסיק את הנסיעה ולהתפנות לטפל בכך. אפשר גם לחכות לסוף הנסיעה, ואפילו למחר או למחרתיים.
  3. נורות אדומות מספקות חיווי שמשהו אינו תקין ושיש לטפל בו בדחיפות. במצב כזה יש לעצור בצד, לנסות לפתור את הבעיה ופעמים רבות אף לקרוא לשירות דרכים או גרר. 


אנחנו מאחלים לכם כמה שיותר נורות כחולות וכמה שפחות אדומות. אבל, במקרים שבהם נדלקות נורות אדומות, אנו מפצירים בכם לטפל בתקלה מוקדם ככל האפשר. בינתיים, כדי לוודא שאתם מכוסים בתרחיש שבו הרכב מושבת באמצע הדרך, מוטב לבדוק שפוליסת הביטוח המקיף של רכבכם כוללת כיסוי לשירותי דרך. במנורה מבטחים ביטוח בע"מ, כיסוי לשירותי גרירה מוצע במסגרת ביטוח הרכוש לרכב – מקיף או צד ג' (בתוספת פרמיה).

נורת כחולות/ירוקות

אם נדלקה לכם נורה שכזאת, הדבר עשוי להעיד על:

  • אורות דולקים – אורות הרכב מקדימה (הלבנים) ומאחורה (האדומים) - פועלים.

  • אורות גבוהים דולקים – הכוונה לאורות החזקים שנועדו לנהיגה בכביש חשוך במיוחד. זהו חיווי תקין כל עוד אתם עדיין נוהגים בכביש חשוך. בחזרה לכביש עירוני או מואר יחסית חשוב לכבות את האורות מחשש שיסנוורו נהגים אחרים.

  • נורות האיתות דולקות – כנראה שביקשתם לאותת לפני פנייה ימינה או שמאלה. לאחר שביצעתם את הפניה, הקפידו להחזיר את הווינקר למקומו אם הוא לא חוזר אוטומטית (נדיר, אבל קורה).

  • אורות חניה דולקים – תקין לחלוטין, כל עוד אתם חונים ולא נמצאים בנסיעה, כמובן.

  • בקרת שיוט אדפטיבי – הכוונה לבקרה שמסייעת לנהג לשמור על מהירות אחידה, המשולבת במרחק זמן מוגדר מראש מהרכב שלפניו.

  • קביעת מהירות לבקרת שיוט – בקרת השיוט נמצאת במצב בו יש להגדיר את מהירותה.

  • יש לשים את הרגל על דוושת הבלם – חיווי לכך שיש צורך ללחוץ על דוושת הבלם כדי להניע את המנוע או כדי להעביר הילוך ממצב חניה למצב נסיעה.

  • המנוע קר – בחורף לוקח למנוע קצת זמן להתחמם ולהגיע לטמפרטורה הרצויה עבורו. עד שהוא מגיע אליה נורית זו דולקת.


נורות צהובות/כתומות

  • פנס ערפל אחורי דולק – תקין, אם אכן צריך להתמודד עם ערפל. אם אין ערפל שכזה, מוטב לכבות את הפנס כדי שלא יסנוור נהגים אחרים.

  • אזהרת מנוע – במנוע קיימת תקלה שאמנם אינה קריטית ואינה דורשת השבתת רכב מידית, אך יש לבדוק אותה.

  • יש למלא דלק – כשנורה זאת דולקת (בצבע צהוב או כתום) המשמעות היא שעדיין ניתן לנהוג כברת דרך לפני שחייבים לתדלק, אך כדאי להתפנות לכך בקרוב. אף אחד לא רוצה לחכות עד שהנורה עוברת למצב אדום.

  • מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים – המשמעות היא שחסר לחץ אוויר באחד מגלגלי הרכב. הוסיפו לחץ אוויר בהתאם להגדרות היצרן ולאחר מכן לחצו על כפתור האיפוס, המאפס את המערכת ומכבה את הנורה.

  • נורה שרופה – אחת מנורות הרכב החיצוניות שרופה. החליפו אותה – והנורה תכבה.

  • אזהרת רפידות בלם – רפידות הבלם ככל הנראה שחוקות. יש לקחת בקרוב את הרכב למוסך כדי לטפל בבעיה.

  • חסר שמן – יש למלא שמן.

  • נוזל התזה - המכל המאחסן את המים המשמשים לניקוי השמשות ריק. מלאו אותו.

  • מפשיר אדים קדמי פועל - תקין כשאתם רוצים להפשיר אדים במהלך נסיעה חורפית, מיותר לאחר שהם כבר התפוגגו. כבו אותו – והנורה תכבה.

  • כרית האוויר אינה פועלת - נורה המעידה על כך שבמקרה של התנגשות, לא עלינו, כרית האוויר לא תיכנס לפעולה. ייתכן שהנהג נטרל את האופציה בכוונה (למשל, אם בקרבת הכרית יש כיסא-תינוק). אם לא, יש להחזיר את המצב לקדמותו.

  • הטיפול השנתי מתקרב – תזכורת מהרכב שהטיפול השנתי במוסך נמצא מעבר לפינה ושיש לקבוע תור עבורו.

  • בעיה באלטרנטור – נורה שמעידה על בעיה בהטענת המצבר ועלולה להידלק גם באדום. אם היא נדלקה רק בצהוב או כתום, המצב עדיין בסדר, אך יש להגיע למוסך כדי לסדר את הבעיה.


נורות אדומות

  • מישהו לא חגור – הרכב מזהה שאחד או יותר מהנוסעים לא חגר את חגורת הבטיחות. הנורה תיכבה לאחר שהחגורה תיחגר.

  • דלת פתוחה – אחת מדלתות הרכב לא נסגרה או לא נסגרה כראוי. מצאו את הדלת הפתוחה וטרקו אותה חזק יותר.

  • ארבעה אורות מהבהבים דולקים – ארבעת הווינקרים בפינות הרכב דולקים ביחד. נהגים לרוב משתמשים במצב זה כשהרכב עומד בצד הדרך ויש לסמן שהוא תקול. אם זה לא המקרה, שחררו את הלחיצה על הכפתור הרלוונטי.

  • תקלת חשמל חמורה – עצרו בצד והזמינו גרר שייקח את הרכב למוסך.

  • לחץ שמן נמוך – תקלת מנוע חמורה. יש לעצור בצד ולכבות את המנוע. אם יש לכם שמן ברכב, השתמשו בו ובדקו אם המנורה נדלקת שוב. אם לא, ייתכן שמוטב להזעיק שירות גרירה.

  • המנוע חם – ייתכן שחסרים נוזלי קירור או שקיימת תקלה אחרת. עצרו בצד, חכו מספר דקות כדי שהמנוע יתקרר ופתחו את מכסה הרדיאטור כדי לבדוק את רמת הנוזלים (שימו לב, פתיחת מכסה הרדיאטור כשהמנוע חם עלולה להיות מסוכנת).

  • מערכת ABS אינה תקינה – מערכת נעילת הגלגלים אינה מתפקדת כראוי. לרוב תידלק נורה זו במקביל לנורה בסעיף הבא.

  • התראת מערכת בלמים – נורה הנדלקת כשיש תקלה במערכת ה-ABS או כשמפלס נוזל הבלמים נמוך או, במקרה הנפוץ ביותר, כשבלם היד לא הורד.

  • מערכת הבלימה חמה מדי – יש לעצור בצד ולתת למערכת הבלמים להתקרר.

  • תיבת ההילוכים האוטומטית חמה – יש לעצור בצד ולחכות להתקררותה של המערכת. אם התקלה חוזרת – יש לפנות למוסך.

  • עצרו לתדלק – כאמור, כשנורה זאת דולקת בצבע צהוב – המצב אינו בהול. לעומת זאת, כשהיא אדומה, חשוב שתחפשו את תחנת הדלק הקרובה ביותר.