כיצד משפיעה הקנייה הישירה מסין עלינו? |
עם ההתפתחות המהירה של האינטרנט והשירותים הלוגיסטיים הבינלאומיים, קניות באינטרנט הפכו לפופולאריות ביותר בקרב צרכנים ברחבי העולם. במסגרת זאת, שווי שוק העסקאות Business-to-Customer - B2C, צפוי להגיע לכדי טריליון דולר ב-2020.
המסחר האינטרנטי הבינלאומי (Cross-border ecommerce) בסין זוכה לצמיחה גדולה במיוחד ומציג שיעור צמיחה של יותר מ-30% בשנה האחרונה. לאורך השנים האחרונות הממשלה הסינית פיתחה וקידמה באופן אקטיבי את המסחר והיצוא האינטרנטי, ועודדה מפעלים להיפתח לשווקים קמעונאיים מחוץ לגבולותיה. מדיניות זאת באה לידי ביטוי בהחזרי מס לחברות המייצאות באמצעות פלטפורמות אונליין והפחתת עלויות הייצוא לחברות קטנות ובינוניות. במקביל, ניתנים שירותים מקצועיים המספקים מומחים בשפות זרות, לוגיסטיקה ושירותי הפצה במטרה לייעל את הסחר הבינלאומי.
אזור הנוחות - איך התפתח המסחר האינטרנטי הגלובלי
על פי הדוח השנתי המשותף של חברת המחקר Ipsos וענקית תשלומי האונליין PayPal לשנת 2016, במסגרתו נבדקו נתונים של 33 מדינות בנוגע להרגלי צריכה של רכישות באינטרנט, מה שמוביל את מרבית הצרכנים לפנות לקניות באינטרנט היא האפשרות לזכות במחיר נמוך יותר. השיקול הנוסף הוא חיפוש אחר מוצרים אשר לא ניתן להשיג בשווקים המקומיים. בתוך כך, נמצא כי אלה שעדיין בוחרים שלא לקנות בחו"ל מדגישים בעיקר את החשש מפני בעיות של שקיפות ובטיחות.
באופן כללי, הקונים בעולם מעוניינים במשלוח ושירות החזרות חינם, שיוצע בשפה שהם יכולים להבין, ובמחיר במטבע שהם רגילים אליו ושיטת תשלום שהם מכירים. כמו כן, מרבית הקונים אינם חשים כי הם מבצעים קנייה ב"שוק זר".
תרבות הצריכה - איך הישראלים קונים
הנסיבות של השוק בישראל הופכות אותה למעצמת קניות באינטרנט בקנה מידה בינלאומי. ב-2015 היא דורגה בין שלוש המדינות המבצעות הכי הרבה קניות מחוץ למדינה, כאשר סין היא היעד הפופולארי, ולאחריה ניצבות ארה"ב ובריטניה.
60% הישראלים מעדיפים לבצע רכישות באתרים בינלאומיים על פני אתרים מקומיים ובעיקר ככל שגיל הצרכנים יורד. אחת הסיבות שהישראלים פונים לערוץ זה היא ההתמודדות עם יוקר המחייה - הצרכן הישראלי מבקש מחיר טוב, נוחות והשוואת מחירים. מלבד המחיר, הישראלים מעדיפים לרכוש מחו"ל ולא מחברות המציעות רכישה אונליין בישראל עקב איטיות השירות בדואר, כאשר להזמנות עלול לקחת מספר שבועות, בהשוואה לאמזון למשל, שהזמנותיה מגיעות בתוך כחמישה ימי עסקים.
למרות שהמסחר המתבצע במהירות מכל נקודה בכדור מייצר תמונה של כפר גלובאלי, ההבדלים התרבותיים בכל הנוגע להרגלי צריכה נותרו בעינם. צרכנים גרמנים למשל, יזמינו את אותו פריט לבוש במידות שונות, ויחזירו לחנות המקוונת את הפרטים שפחות מתאים להם. הישראלים לעומת זאת, מתכננים את קניותיהם באופן מושכל, ולאו דווקא משתמשים בשירות ההחזרות. כמו כן, הישראלים מתנהלים באופן מחושב, ומקפידים לקנות בימי שיא - בחגי האונליין כמו בלאק פריידי וסייבר מנדיי. בבלאק פריידי למשל, בכל שתי דקות נמכרו בישראל: סמארטפון, שעון חכם ו-4 שעוני יד. גם פורים הפך ליום קניות, כאשר בפורים האחרון 45,000 קונים ישראלים הזמינו תחפושות ב-eBay.
לסיכום, הצרכן הישראלי, מוביל את המסחר הבינלאומי באינטרנט על אף השוק המצומצם יחסית. הוא מבצע את רוב רכישות האונליין מהמחשב, ולא מהסמארטפון באתרים בחו"ל, בדגש על סין. כמו כן, הצרכן הישראלי הוא מתוכנן ומחושב, לא מפחד מהמשלוח ומשקיע במוצרים בעלי ערך. ככל הנראה זוהי מהפכה של ממש בתרבות הצריכה העולמית - הצרכן הישראלי רואה בכך הזדמנות אמיתית, בעיקר לנוכח יוקר המחייה, ולכן הקניות רק ילכו ויתגברו ואף יתרחבו ליותר מוצרים.
סקירה זו מיועדת לצורך מידע בלבד ואינה מהווה ייעוץ, שידול, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות ההשקעה או חיסכון בכל מוצר ואינה מהווה תחליף לייעוץ אישי הניתן בכפוף להוראות הדין. אין בסקירות, נתונים, ידיעות, ניתוחים והערכות המופיעים בטקסט ו/או בתמונות שבמסמך זה משום מתן ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בנושא כלשהו מהנושאים המפורטים במסמך ואנו ו/או כל מי שפועל מטעמנו לא יכול לערוב לשלמותה או לדיוקה של הסקירה. יובהר כי עשויות להיות למנורה מבטחים ביטוח בע"מ ו/או לחברות קשורות לה ו/או ללקוחותיהן עניין ו/או אחזקות בניירות ערך ו/או בנכסים פיננסים המפורטים בסקירה. מנורה מבטחים ביטוח בע"מ ו/או מי מטעמה לא יהיו אחראים לכל נזק שיגרם, למאן דהוא, כתוצאה מהסתמכות על מסמך זה. אין להעתיק, לצלם, להדפיס, לשכפל, להפיץ, לפרסם ברבים, במישרין או בעקיפין את הסקירה ו/או כל חלק ממנה בכל דרך שהיא ללא הסכמה מראש ובכתב של מנורה מבטחים ביטוח בע"מ.
מוקד ביטוח חיים
טלפון | 2000* |
פקס | 03-7602746 |
שעות פעילות | ימים א'-ה' בין השעות 8:00-16:00 |
דוא''ל | moked-life@menora.co.il |
כתובת | ת.ד 927, תל אביב, מיקוד 6100802 |